Sunday, March 14, 2010

DCA medical-checkup process

post nih aku buat especially utk sape2 yg baru lpas dapat approval letter dari DCA (Department of Civil Aviation) and then ready for medical-checkup as a minimum requirement before attending urself into any flying academy in malaysia.... sebelum aku pergi nih pon, aku ader gak arrr survey experience dari cadet yg laen....cerita seram habez, padahal biase ajer pon, cet!! saje bikin cuwak...

last thursday, aku ditemani bapak aku..perghhh .. ok sambung balik~! aku taktau nape aku tibe2 stop ... so aku plan amek medical check up dekat RMAF Institute of Aviation Medicine (Kuala Lumpur) ...dkat jalan lapangan terbang lama...area sg. besi tuh. berdasarkan survey yang aku buat, ni laa tempat paling murah setakat ni, rm127 ajer...compare dgn yg laen2 tempat swasta. cuma diingatkan sebelum nak gi sana, sila book tempat dulu sbb nanti diorang tak layan. aku taktau pon, takde plak book....tapi diorang layan gak. maybe sbb tak ramai org kot. tapi nanti once dah dapat license CPL/iR...and nak renew medical report, kne gak book. disebabkan ayah aku ni pon ex military...nasib baik lah dia ader sbb aku pon tak paham ape istilah diorang pakai waktu nak tunjuk jalan nak pegi bangunan aeromedical tu...layankan ajo!


first thing, sampai2 je..aku kena daftar. ade 5 application form yg soklan lebey kurang sama ajer...cuma owter2 sket, aku kena isi dan2 tu gak....naik lenguh gak ar tangan aku yg dah sekian lama tak pegang pen ni...pegang keyboard je memanjang. lepas tu, aku kena pegi ke lab utk buat x-ray, urine test and blood test. nasib baik tak lama, x smpai setengah jam pon sbb tak ramai org...yang ade time tu cume beberape mamat2 airforce aje...x-ray mcm biase, separuh bogel dan siap!! hahaha~ urine test plak mmg ajaib betol, elok aku masuk dlm tandas je....truz terase nak kencing, padahal sblom tu dah kemut2 dah apehal laa takmau kencing ni.... tindakan refleks once ade jamban seramik dpn mata kot, pon ar flush rosak!! rasa cam bunguk lak bile kencing dalam tiub, pastu kene pegang bagi kat doktor... duhhh~ blood test plak, byk betol darah aku dier amek. sebelom2 ni slalunye takat cucuk dkt ujung jari amek sikit je, tp yg ni dia amek kat bhgn tgh tgn tu, area mat pet slalu tepuk2 pkai jari pastu suntik tuh....pehhh, lpas berzaman tak kne cucuk...sadiz gak ah time tu. doktor pon ar kasar gile...hampeh betol!

then, aku turun smula ke bhgn aeromedic utk amek segala test yg melibatkan aviation nih mcm ear test, eye test, heart pressure, heart beat bla bla bla....

1. ear test


ni aku cuwak sket ajelah, sbb ni ar test yang abang aku tak lepas dulu, hahaha! procedure dier senang ajo, duduk dalam satu bilik sempit and kosong, sejuk ader aircond sodap giler kalo tido...dalam tu cuma ader satu headphone and button. pakai headphone tu, once kita dgr ajer bunyi 'beep' ataupun 'toot' ataupon 'tett' ataupon segala mak nenek bunyi yg korang dgr dari headphone tu, korang press button nak menunjukkan kepekaan terhadap sesuatu bunyi tu. mule2 blah kanan kot, pastu baru blah kiri. and seriyesly, bunyi dier slow giler gilerh gilerz, rasanye kadang2 tak dgr apepon, tp aku main tekan gak....buat pure2 dgr, kadang2 tembak pon leh kene! uhuhu~ jenuh aku tekan headphone tu kasi melekat btol2 kat telinga, nak kasi btol2 dengar...


2. eye test


ni adelah test yg paling aku cuwak sbb aku sendiri tak konfiden dgn mata aku sendiri. ni bukan mcm eye test waktu nak wat spek mata tuh.... mula2 detect sama de rabun warna atau tak, kire mcm ader nombor laa dlm byk2 titik warne tuh..stage ni pon aku dh rase susah. second, dia bg gamba yg berlorek..samade blah kiri kanan atas atau bawah, bila dia sebot nmbr gambar..just jawab je blah mana yg berlorek. aku rse smpai tahap yg ke 10/13 jer kot, pastu aku dah penin dah...berpinar mata aku. susah giler..tak logik plak tu, halus betol~ tp aku rase test ni maybe utk peka time nak bace detail atas radar. 3rd ujian rabun dekat, ni aku lpas sbb aku tak rabun dekat, just bace sentence dalam bahse inggeris yg diletakkan betol2 atas hidung, naik juling mata aku. fatimah juling..haha! and last sekali, ujian membezakan objek timbul. nih aku super blur, haram aku tak dapat bezakan....bukan takat yg besar utk demo pon ak tak dpt nak detect dia timbul, yang kecik lagi ar kantoi. tapi aku tembak!! yeah..yeah...tembak jer..... test ni supaya dpt membezakan jarak dan juge objek 3d, takde laa tibe2 terlanggar gunung everest besar gedabak depan mata pon tak reti nak bajet, haru~! doktor kata aku takyah pon sebenarnye nak pakai spek mata, aku konfius~ aku tak rabun ker? alaaaaaaaaa~ tak intelligent ar tak pakai spek...ekekek~


3. blood pressure test


ni simple jer....cam amek blood pressure biase jer lah.. just some joke, "encik dah amek bp?"  ...."saya tak pakai bp, saya slalu pakai shell takpon petronas aje~" ahahahah...bp stand for blood pressure, FYI... simple je kan.


4. heart beat test


okeh, bogel lagi.. time ni doktor akan cucuk la segala wayar karen, bukan cucuk..kepit sebenarnye macam nak jump kereta tuh.... and then ade satu mesin graf tu akan detect lah, aku taktau laa ape dier detect..aku rasa nadi kot sbb dia cucuk kat area2 tang tu...hahaha, manelah aku taw, aku bio pon tak hamek!! aku dak civil...doktor tu kata aku berdebar ker.. padahal sebenarnye aku malu sbb half naked dpn doktor pompuan..i kan suci...ahahah! cet~ doktor tu sempat ngumpat lagi ckp muke bapak aku evil and bengis gile..aku pon join ar sekaki cakap bapak aku tu sebenarnye muke tade perasaan and suke wat lawak tak jadi...ahahahah!! spoting btol doktor tu....


tu jer test nyer pon..... pastu masuk dlm bilik doktor yg handle aritu...rasenya nama dia mej. krishna...sama pangkat lah dgn ayah aku, mejar gak...baik betol doktor tu...alahai~ rase cam dpt treatment first class.. mule2 dia ckap aku kene kurangkan buat kerje berat sbb aku terlampau byk gunekan endurance waktu usia muda, paru-paru belah kiri aku mengembang? ekkkk? aku buat keje berat? hahahahah......okeh stop~ pastu dia tuduh aku kalerkan kuku jari nih sbb kuku aku nih kan pink kemerah-merahan macam buat manicure, padahal tak pon.... cikgu skola dulu slalu tuduh aku kalerkan kuku, sedih nokz~ hahah! aku tnye, "tak normal ker?" ..and then dia just jawab, "good ..good!" apetah yg good, idaknya eden tau~ dia on x-ray aku...aku nampak bahagian perot aku cam berkepol2 awan... then dia tnya, "u lapar ker?" uikkk~ leh taw ek..mmg pagi tu aku rushing makan roti jer, spanjang hari perot berbunyi....masuk angin..adoih! camtu rupenye dlm x-ray ekk... and then dia kata aku kne byk minum air mineral, sbb de risiko batu karang dgn masalah pundi kencing..isk isk~ dia tnye aku pnah kena tibi ker? dan aku taktau TB tu ape? tandas bergerak ker? ohohohoh~!!! damn~ dan dier kurik2 telinga aku dan ajar aku cara nak release tension bhgn telinga once pressure kat tmpat tinggi...biasalah kan. close ur mouth tightly, pinch ur nose...and then...blow make sure u feel like something release from both side of ur ears..gitulah. aku lupe ape nama istilahnye...pandai2 lah ek...


so at the end of the day, aku pon dapatlah satu sijil nih... say that my name... BLABLABLA~ meets the standards for a CLASS 1 Medical Certificate as approved by Department of Civil Aviation Malaysia. hoye~ hoye!!! now, take the certificate to any flying academy that u wish to be a part of. datz all....hope i'm helping a little bit! peace and go catch your dream~


-THE END-


:: post ni panjang gile bebi pahal ek? isk isk~





No comments: